Choć od wielu lat dużo mówi się o zabezpieczaniu prywatnych oraz firmowych danych, tak niestety statystyki pokazują, że związana z tym świadomość wciąż jest niska. Szczególnie przedsiębiorstwa często bagatelizują ten temat, zapominając, że ryzyko utraty czy kradzieży ważnych informacji jest duże. Jeśli do tego dojdzie, firma musi liczyć się z ogromnymi stratami finansowymi i nierzadko także wizerunkowymi. Warto więc wiedzieć, jak zabezpieczać firmowe dane, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia powyższych zdarzeń. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, jak zabezpieczyć się przed utratą danych!
W jaki sposób można stracić dane?
Wbrew pozorom sytuacji, w wyniku których można stracić cenne dane, jest naprawdę sporo. Jednak pośród nich da się wymienić kilka takich zdarzających się zdecydowanie najczęściej.
Za utratę danych najczęściej odpowiada:
- Uszkodzenie dysku twardego (fizycznego lub elektronicznego) – problem dotyczy szczególnie klasycznych modeli HHD z ruchomymi elementami mechanicznymi, ale awarie zdarzają się także półprzewodnikowym dyskom SSD.
- Zainstalowanie złośliwego oprogramowania – to różnego rodzaju wirusy czy trojany rozsyłane przez cyberprzestępców. Forma ich działania jest różna, mogą np. kasować dane, uszkadzać systemy operacyjne czy nawet szyfrować informacje w ramach żądania okupu za ich odblokowanie.
- Wystąpienie tzw. błędu ludzkiego – dotyczy to przede wszystkim nieumyślnego, przypadkowego usunięcia danych (pamiętaj, że zdarzają się sytuacje, w których pracownik celowo działa na szkodę firmy).
- Kradzież – może dotyczyć zarówno fizycznej kradzieży sprzętu, np. samych nośników danych, jak i włamania na serwery czy komputery.
Tworzenie kopii zapasowych to podstawa!
Niezależnie od tego, jaki będzie powód utraty danych, możesz chronić się przed konsekwencjami takich zdarzeń. W tym celu należy tworzyć kopie zapasowe – odzyskasz z nich informacje niezależnie od tego, czy zostaną utracone w wyniku jakiejś awarii, ataku cyberprzestępcy czy działania złośliwego oprogramowania. Backup danych w firmie powinien być regularnie wykonywane, niezależnie do jej wielkości oraz branży, w której działa. Proces ich tworzenia może być zautomatyzowany poprzez przeznaczone do tego programy.
W jakich miejscach należy zapisywać kopie zapasowe?
- dyskach twardych, np. zewnętrznych czy zamontowanych w serwerze – rozwiązanie najtańsze, szczególnie jeśli postawisz na nośniki HDD (są niedrogie i mają ogromną pojemność, choć cechują je niskie prędkości zapisu oraz odczytu),
- przenośnych nośnikach danych, jak np. pendrive’y – rozwiązanie dobre tylko wtedy, gdy kopie zapasowe są niewielkie lub po prostu chcemy przenieść je z jednego miejsca w drugie,
- - przestrzeni w chmurze – opcja coraz popularniejsza, gdyż tania, wygodna w użytkowaniu i bardzo elastyczna. Korzystanie z chmury nie wymaga inwestowania w dodatkowe narzędzia. Oprócz tego miejsce na takim wirtualnym serwerze można w dowolnym momencie zwiększyć, a dostęp do niego uzyskuje się z każdego miejsca na świecie.
Pamiętaj, że backupy najlepiej trzymać w przynajmniej dwóch niezależnych od siebie miejscach. W ten sposób praktycznie do zera eliminujesz ryzyko utraty kopii zapasowych w wyniku usterki którego z nośników.
Jakie są rodzaje kopii zapasowych?
Pozostając w tematyce backupów, warto wspomnieć o tym, że istnieje kilka ich rodzajów. Do wyboru masz rozwiązanie:
- pełne (mirror),
- różnicowe (differential),
- przyrostowe (incremental).
Backup pełny oznacza, że za każdym razem podczas jego tworzenia archiwizowane są wszystkie dane bez wyjątku. Rozwiązanie to jest najprostsze, szczególnie pod kątem odzyskiwania informacji, ale z drugiej strony czasochłonne i wymagające dużej ilości wolnej przestrzeni. Co ważne, opcja ta jest podstawą do dwóch kolejnych form kopii zapasowych.
W przypadku różnicowej kopii zapasowej, najpierw wykonuje się pełną, a później archiwizowane są tylko te pliki, które w ostatnim czasie zostały zmodyfikowane lub dodane. Rozwiązanie zdecydowanie najpopularniejsze. Taki backup zajmuje niewiele miejsca, tworzy się go szybko i równie ekspresowo można odzyskać dane.
W kopii przyrostowej różnica polega na tym, że archiwizowane są wszystkie zmodyfikowane lub dodane dane, niezależnie czy doszło do tego po wykonaniu backupu pełnego, różnicowego czy właśnie przyrostowego. Największą wadą tego rozwiązania jest nieco skomplikowany proces przywracania informacji.
Zmniejszaj ryzyko utraty danych – zacznij od dysku twardego!
Niewątpliwie to właśnie różnego rodzaju usterki dysków twardych są najczęstszym powodem utraty ważnych danych. Odpowiednia eksploatacja tych nośników znacząco ograniczy ryzyko wystąpienia takich zdarzeń. Jak powinna wyglądać?
Jeśli dyski znajdują się laptopach, unikaj nadmiernych wstrząsów podczas przenoszenia komputerów. Staraj się także nie wystawiać ich na działanie ekstremalnie wysokich bądź niski temperatur. Jeśli sprzęt z mrozu przyniosłem do ciepłego pomieszczenia, odstaw je na dłuższy czas przed uruchomieniem, aby zniknęła wilgoć z kondensacji pary wodnej.
Oprócz tego pamiętaj, że zarówno dyski HDD, jak i SSD nie są wieczne. Z biegiem czasu się zużywają, dlatego regularnie monitoruj ich stan. Jeśli zauważasz dużo błędów, zbyt wysokie temperatury czy zbliżającą się do końca szacowaną żywotność nośnika, pomyśl o wymianie go na nowy.
Dobre oprogramowanie antywirusowe także jest ważne
Jeśli już zadbałeś o nośniki danych, czas zająć się oprogramowaniem antywirusowym. Zainstaluj na komputerach w firmie nowoczesne programy chroniące przed zagrożeniami z sieci, w tym monitorujące zarówno sprzęt, jak i np. pocztę elektroniczną czy odwiedzane strony internetowe. Zdecydowanie polecamy korzystanie z narzędzi płatnych – wbrew pozorom są stosunkowo niedrogie.
Sprawdź też: ➡️ Programy antywirusowe ESET
Oczywiście sama instalacja oprogramowania antywirusowego to za mało. Koniecznie uruchom w nim automatyczne aktualizacje baz wirusów. Pamiętaj, że w sieci nieustannie pojawiają się nowe rodzaje zagrożeń. Brak aktualizacji tego programu sprawi, że z biegiem czasu poziom ochrony, jaki zapewnia, znacząco spadnie.
Zabezpiecz dane za pomocą specjalistów Vermont
Jeśli w gromadzisz ogromne ilości danych w firmie, za ich bezpieczeństwo powinni odpowiadać specjaliści. Kwestię wdrożenia chroniących je rozwiązań zostaw w rękach ludzi, którzy mają doświadczenie w tym zakresie – najlepiej już dziś zgłoś się do nas. Przeanalizujemy potencjalne zagrożenia, na które narażona jest Twoja firma i na tej podstawie wdrożymy odpowiednie rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa.
Jak zabezpieczyć się przed utratą danych? Podsumowanie
Aby zabezpieczyć się przed utratą danych, należy przede wszystkim regularnie tworzyć kopie zapasowe danych na różnych nośnikach, takich jak dyski zewnętrzne, chmury lub serwery. Odpowiednio dobrana obsługa informatyczna z pewnością zapewni takie rozwiązania.
Ważne jest także stosowanie zaawansowanych zabezpieczeń, takich jak szyfrowanie danych oraz stosowanie oprogramowania antywirusowego i antymalware’owego. Również regularne aktualizacje systemu operacyjnego i oprogramowania mogą pomóc w zabezpieczeniu przed potencjalnymi zagrożeniami. Dbanie o bezpieczeństwo swoich haseł oraz korzystanie z dwuskładnikowego uwierzytelniania również jest ważne. Warto również rozważyć profesjonalne rozwiązania, takie jak outsourcing bezpieczeństwa IT.